Internationella Barncacerdagen

Idag är det Internationella Barncancerdagen. Många vet nog inte om det, och det är väl inte speciellt konstigt. Jag själv var knappt medveten om den, och jag har en ganska nära relation till cancer. En hel del har en mor eller farförälder som har haft cancer, kanske till och med dött i det. En del har föräldrar, kusiner, mostrar, syskon, eller barn.

Jag har en syster som haft det. En mormor och en kusin som också haft det.

Men barncancer är inte samma sak som vuxencancer. Det är orsakat av någonting annat, och kräver en helt egen forskning. Inte många vet det.

Jag ska stå på Sergelstorg idag och dela ut information om barncancer. Jag kommer inte stå med en bössa och be om era pengar, utan försöka väcka uppmärksamhet kring ämnet barncancer.

300 barn får cancer varje år. Tre fjärde delar överlever. 225 av 300 överlever, 75 barn dör. Varje år. Det här är bara i Sverige. Inte Skandinavien. Svergie.

Läs mer här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0