Rebecca observerar

Okej. Hej. Jag tänkte att det var dags att säga något.

Provade på gymkortet idag, och det fungerade alldeles utmärkt. Imorgon kommer jag ha träningsvärk i armar, ben och rumpa. Inte magen dock, tyvärr. Magen måste nog tränas den med. För symmetrin.

Tänkte berätta lite roliga observeringar (enligt mig) som jag sett den senaste tiden.

Först ut

"Vante historien"
Åkte buss till pendeln för ungefär en vecka sedan, och så hade nån glömt sina vantar på bussen. De låg där på sätet och tog två säten. En person flyttade vantarna till ett annat "sät-par" och satt där hon satt. Just de här två sätena sitter ingen på under hela resan till pendeln, trots att bussen blir ganska full.

Liksom, Svenskar är ju rätt kända för sitt behov att ha sin egna lilla fyrkantiga ruta som ingen får gå innanför (jag är skylldig, jag med, men jag har mina stunder som förvånar mig själv där jag blir riktigt "gosig" - men det känns aldrig naturligt, även om det är spontant). Trots det så tränger sig folk bredvid varandra bara för att slippa att sitta bredvid en vante.

Kanske jag skulle varit hygglig, och bara gett vantarna till busschaffören.

"Gå en omväg bara för att slippa att bli gedd ett informationsblad på gatan"
I Måndags stötte jag på många lustiga människor när jag stod på Sergelstorg (även riktigt härliga, flera som fick mig att le stort). Men det lustiga var att hur man än gick, så var folkflödet aldrig där man stod. Trots mitt miss universum band där det stod "Barncancerfonden" på, så undveks jag som pesten.

Men det mest lustiga var när någon kom gående, i sin egen lilla värld, tittade upp och fick syn på mig, med den lilla borschyr-liknande grejen i handen, och helt förskräck inser de att de är påväg rakt mot mig!! Så de gör en tvärsväng, och går tre meter bort från mig och går runt mig så - allt för att slippa bli gedd den där förbannade lappen.

(Sedan ska jag inte prata om gubben som sa "nä, den här kan du ta, jag kommer bara slänga den" JA MEN SLÄNG DEN DÅ, säg inte det till mig. 4/5 av de jag gav den till slänger den, men jag vill inte höra det för det. Jags tår där för jag har en personlig relation till barn cancer, jag vill inte veta hur lite du bryr dig!)

"Porrtidningar"
Vi har en ny lärare i text kommunikation. Hon verkar bra, men eftersom vår förra var jäävligt bra, så tror jag inte det kommer bli detsamma.

Men denna nya lärare är väldigt pryd. Vi pratade om tidningens historia, och sen skulle vi prata om de olika slags tidningar som fanns idag. Porrtidningar var en av dem. Visst skrattade jag lite barnsligt åt det när jag såg det, men sen var det inte mer med det - tills läraren kommenterade "porrtidningar - jag rodnade när jag skrev det".

Förstår hon inte att en sådan kommentar gör att det blir så mycket större än vad det är. Att det är kommentarer som de som gör det just så "kul" eller vad det nu är. Om det inte var så hush-hush med porrtidningar skulle det inte vara lika stort som det var idag. En del av grejen är ju det förbjudna i det.

Sedan tänkte jag att om man är lärare på gymnasiet, då kanske det inte är så bra om man är pryd (om det inte är en religös all-boy/all-girl skola... men även där). För tonåringar tänker på sex, vi svär och säger fuck och fitta om vartannat. Om en 16åring ser att du blir brydd av något sådant, är det stor chans att han/hon fortsätter säga det, och ännu vulgärare saker, bara för att få dig obekväm.

Tonåringar är hemska saker (och jag vet, för att jag är en tonåring - thus I am hemsk)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0