Har slutat med läsk, och mår som bäst på länge

Har slutat med läsk nu, och på mindre än 2 veckor har jag gått ned 1-2 kg. Riktigt häftigt. Är väl en diet, men egentligen inte. Det är bara det gamla vanliga: ät nyttigt, och träna, båda dessa regelbundet. Och jag mår underbart bra!

Funderar även på att inte äta något godis fram tills CAE den 16 Juni. Skulle ju vara toppen. Då räknas kakor och glass (... sadface) liknande in också. Under veckorna går det underbart lätt att undvika sånt, men på helgerna när alla sitter där och stoppar i sig... Ja det kommer nog ta ett tag innan man inte känner sugen. För läsk försvann suget efter 3 dagar. Nu vill jag inte alls ha läsk! Vatten vatten vatten är det som gäller. Mjölk ibland kanske, men jag mår lite illa av för mycket mjölkprodukter.

När 16 juni väl kommer kanske jag har det ganska bra utan godis och sånt, kanske jag kommer fortsätta. Men då släpper jag nog på glass förbudet. Jag äter ju ändå bara glass under sommarhalvåret (med några undantag här och var).

Det finns ju så många andra alternativ till godis. Speciellt under sommaren. Jordgubbar och hallon, bl.a.

Anledningen till att jag vill gå ned i vikt är väl inte att bli smal, egentligen, utan det handlar om att jag vill bli bekväm i min egna kropp igen. Det senaste halvåret har jag inte mått speciellt bra, och det gjort att jag ätit dåligt, och det är väl det som gjort att jag blivit sjuk så ofta som jag varit. Jag har gått upp i vikt, och min självkänsla har dalat upp och ned.

Inte så att jag inbillat mig att om jag tappar 5kg så blir jag gladare, eller om jag tappar 10kg så blir livet perfekt. Det är också så att om jag inte går ned i vikt och tar kontroll över mina matvanor, kommer jag bara gå upp i vikt. Och jag kommer inte blir glad när jag ser mig själv i spegeln då. Jag har inget emot att andra är lite större, men själv så vill jag inte vara det. Jag vill heller inte vara jätte smal. Jag vill bara ligga på en normal vikt, och kunna ha onyttiga perioder ibland utan att må dåligt över det.

Jag kommer inte köra på någon hård diet. Skulle jag aldrig klara, och det går emot allt jag tror på. Det gäller att äta det man vill (i MAT väg, inte godis väg), men inte överdriva. En varierad kost, blandat med träning är nog grejen för mig. Dock så är pizza/hamburgare/kebab/ och liknande ett stort no-no-no. Det är väl en no-brainer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0